CHRISTMAS HOLIDAYS at Radio City Music Hall (1958) – Η ηχογράφηση

Η ηχογράφηση του Christmas Holidays at Radio Music Hall, έγινε τη «χρυσή» εποχή της δισκογραφίας του ’50, μιας περιόδου που ξεκινάει από το 1954 και τελειώνει τη δεκαετία του ’60. Πρόκειται για μια περίοδο μεγάλης τεχνολογικής προόδου με πρώτα και κύρια τη δυνατότητα ηχογράφησης σε μαγνητική ταινία. Κατά την περίοδο αυτή είχανε γίνει και οι πρώτες δικάναλες ή τρικάναλες στερεοφωνικές ηχογραφήσεις στις οποίες χρησιμοποιήθηκαν, τουλάχιστον στην Ευρώπη, λαμπάτα μηχανήματα, από μικρόφωνα, κονσόλες, μαγνητόφωνα, ενισχυτές και κοπτικά μήτρας.

Photo απο το booklet του Christmas Holidays at Radio Music Hall
Radio City cd
Οι από το 1931 αυθεντικές ιδέες του Alan D. Blumlein (της Columbia Graphophone Company κατοχυρωμένες το 1933 με την πατέντα 394325), βρήκαν πρόσφορο έδαφος την περίοδο αυτή. Ήταν αυτές που καθόρισαν τις εξελίξεις, όπως μικρόφωνα, τεχνικές ηχογράφησης και αναπαραγωγής καθώς και η χάραξη με, δύο μάλιστα, διαφορετικούς τρόπους, δύο ανεξάρτητων καναλιών σε ένα αυλάκι του δίσκου. Η πατέντα του Blumlein που αφορούσε την <<Στερεοφωνική ηχογράφηση και αναπαραγωγή: η περιγραφή συστήματος και λεπτομέρειες τεχνικών>> αποτέλεσε τη βάση των στερεοφωνικών ηχογραφήσεων.

Στη χρονική περίοδο που αναφερόμαστε, εξέχοντες μουσικοί του 20ου αιώνα, όπως ο Sir Thomas Beecham, o David Oistrakh, o Sviatoslav Richter, o Jascha Heifetz, o Charles Munch, o Pierre Monteux, o Nathan Milstein, για να μνημονεύσω ελάχιστα ονόματα, είναι μουσικά δραστήριοι και σε υψηλή φόρμα. Κάποιοι από αυτούς, όπως ο Bruno Walter, o Otto Klemperer, o Fritz Reiner και ο Antal Dorati για παράδειγμα, υπήρξαν μαθητές και φίλοι σπουδαίων μουσικών συνθετών όπως ο Gustav Mahler και ο Bella Bartok. Καλλιτέχνες τέτοιου βεληνεκούς, σεβόμενοι την παράδοση και τους δασκάλους τους,  με τις ερμηνείες τους να μας μεταφέρουν πιο κοντά στους σπουδαίους αυτούς συνθέτες και τα έργα τους.

Η περίπτωση του πιανίστα Arthur Rubinstein είναι μια από τις πιο χαρακτηριστικές. Είχε δάσκαλο του τον σπουδαίο βιολιστή Josef Joachim, που ήταν φίλος του Schumann και του Brahms (που του είχε γράψει και το κονσέρτο για βιολί). Ο Joachim έστειλε τον Rubinstein στο σχολείο με τον Karl Barth που ήταν μαθητής του Liszt, που αυτός ήταν μαθητής του Czerny, και αυτός μαθητής του Beethoven.
Επίσης ο Rubinstein σπούδασε με τον Ignace Paderewski, έπαιξε μουσική δωματίου με τον Ysaye, τον Thibaud, τον Casals, συνάντησε τον Ravel, τον Debussy και τον Dukas και έπαιξε το 2ο κονσέρτο για πιάνο του Saint-Saens, παρουσία του ίδιου του συνθέτη.

Photo απο το booklet του Christmas Holidays at Radio Music Hall
Radio City page in 2
Παραθέτοντας λοιπόν τα παραδείγματα αυτά, θα ήθελα να τονίσω το γεγονός της ύπαρξης ενός συγκεκριμένου, υψηλού και σπάνιου μουσικού επιπέδου που δυστυχώς δεν υπάρχει στα χρόνια που ακολούθησαν και ιδίως στις μέρες μας.
Όμως, ευτυχώς που οι ερμηνείες των εξαίρετων αυτών καλλιτεχνών έχουν καταγραφεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο από σπουδαίες εταιρείες δίσκων όπως η Decca, RCA Victor, EMI, Melodiya, CBS, Deutsche Grammophon, Philips και άλλες πολλές. Καταλαβαίνουμε, επομένως, το γιατί είναι τόσο συλλεκτικοί οι δίσκοι αυτοί.

Πάνω στο σημείο αυτό, αξίζει να προσθέσουμε, πως, υπάρχουν σπουδαίες εταιρίες, οι οποίες χρησιμοποιόυν σοβαρούς μηχανικούς και μηχανήματα αντίστοιχα και κάνουν ανατυπώσεις παλαιών δίσκων χρησιμποιώντας συλλεκτικές ταινίες και παρουσιάζοντας αποτέλεσμα εφάμιλλο, αν όχι καλύτερο απο τις πρώτες εκτυπώσεις. Μια τέτοια εταιρεία είναι και η Classic Records, η οποία έκανε εξαιρετική δουλειά, με το Christmas Holidays at Radio Music Hall, σε μια ηχογράφηση του 1958.

Photo απο το booklet του Christmas Holidays at Radio Music Hall
Radio City Classic Compact Discs
Σπουδαίες επίσης εταιρίες είναι οι DCC Records και η Cisco.

Κατά την περίοδο της χρυσής εποχής της δισκογραφίας, πέρα από τους μουσικούς, όλοι όσοι εμπλέκονται στην παραγωγή δίσκων, οι παραγωγοί, οι ηχολήπτες και οι μηχανικοί χάραξης της μήτρας, είναι όλοι τους πραγματικοί «καλλιτέχνες»!!!! Αυτός όπως και κάποιοι άλλοι είναι οι λόγοι που οι ηχογραφήσεις είναι γεμάτες Ψυχή και Ζεστασιά, φτιαγμένες από ανθρώπινα όντα για ανθρώπινα όντα, στοιχεία που κατά κανόνα απουσιάζουν από τις μετέπειτα ηχογραφήσεις τύπου «τέλειος ήχος» (βλέπε ψηφιακές) και νοοτροπίας fast food.
Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο μιλάμε για συναισθηματική εμπλοκή, όταν αναφερόμαστε στα συναισθήματα που μας προξενεί η ακρόαση ενός παλιού δίσκου και όχι πόσο δυνατά το μπάσο μας χτύπησε στο στήθος, αν ράγισαν τα τζάμια ή εάν ενοχλήσαμε αρκούντος τους γείτονες.  😕

Την εποχή εκείνη η ηχογράφηση ενός μουσικού έργου αποτελούσε σημαντικότατο γεγονός, διαρκούσε μέρες (με εξαίρεση κάποιες Jazz μπάντες, για τελείως διαφορετικούς λόγους, βλέπε δέσιμο μπάντας από τις συνεχείς ερμηνείες και τα εξαντλητικά live) και όταν κυκλοφορούσε ήταν «ο δίσκος» για μεγάλο χρονικό διάστημα. Αντιθέτως στις μέρες μας, μια εταιρεία δίσκων μπορεί να κυκλοφορήσει δύο ή και τρεις διαφορετικές ηχογραφήσεις του ίδιου μουσικού έργου μέσα σε ένα χρόνο, αναγκάζοντας μας να αγοράζουμε την κάθε φορά νεότερη κυκλοφορία, γιατί δήθεν έχει καλύτερο ήχο λόγω εφαρμογής πιο σύγχρονης τεχνολογίας.

Δείτε πόσο χαρακτηριστική είναι η απάντηση του Steve Hoffman (διάσημος μηχανικός ήχου) στην ερώτηση «τι νομίζεις ότι ήταν το τόσο ξεχωριστό στην δεκαετία του 50 και του 60 που ακόμη καταπλήσσει τόσους πολλούς από εμάς?». «Η αθωότητα του υλικού, λυχνίες κενού παντού, επαγγελματίες μουσικοί, επαγγελματίες μηχανικοί, αφοσιωμένες επαγγελματικές εταιρείες δίσκων, όλοι προσπαθώντας να κυκλοφορήσουνε το καλύτερο δυνατόν προϊόν».

Η απάντηση, μάλλον, δεν χρειάζεται περαιτέρω σχόλια. :mrgreen:

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s